Scouting Wesselgroep
Vlaardingen

Bezoek adres
Broekpolderweg 249c
3138 HA Vlaardingen

Klik hier voor een uitgebreide route omschrijving

Boten Kennis => Vletten Onderhoud

Winter onderhoud

In het vaarseizoen beschadigd de laklaag en groeit de onderkant van het schip aan met algen. In de winter doen we dan ons botenonderhoud. We plannen en in blokken verdelen dat onderhoud om er niet wekenlang achter elkaar ermee bezig te zijn. Door de jaren heen hebben we ontdekt dat dit het beste werkt. Grote beurten en kleine beurten kennen we ook. Onder kleine beurten verstaan we het verven van de romp en het houtwerk. Soms is het nodig dat wat grondiger te doen en ook moeten de zeilen dan gewassen worden, tuig hersteld en de zwaardkast een beurt hebben. Dat is groot onderhoud.

Onderhoudsplanning:

Einde vaarseizoen: Na het hellingen van de jachthaven gaan onze boten eruit. We controleren het tuig en repareren wat ter plekke kan, verder maken we dan een lijst van de werkzaamheden die gedaan moeten worden. De schepen worden op de haven afgetuigd en het lopend want en houtwerk wordt per schip opgeborgen (lopend en staand want een vuilniszak, met een sticker erop met het bootnummer), dan raken we niets kwijt.

Transport naar het groephuis, de boten worden omgekeerd en met een hogedrukreiniger ontdaan van de aangroei. Als het goed weer is kan de week erop al de onderzijde opgeruwd worden met staalborstels en na schoonmaken voorzien worden van een nieuwe laag Intertuf JBA 206 zwart, dan is de onderkant voor de winter weer in de verf.

Voor de kerstvakantie

Het houtwerk wordt opgehaald en in het welpenlokaal geschuurd en schoongemaakt. In het waterscoutslokaal verven we direct alles wat geschuurd is. Hiervoor gebruiken we een harde blanke polyurethaanlak.

Eventuele reparaties worden gedaan door de leiding .

Als de verf droog is worden de riemen, vlonders etc weer naar de haven gebracht. De masten blijven op het groepshuis in de project container Het lopend en stand want komt van de haven mee terug naar het groepshuis, om in het voorjaar snel te kunnen tuigen op de wal

Voorjaar

Als de schepen nog niet voorzien zijn van een nieuwe laag Intertuf, wordt dat als eerste gedaan. Deze verf kan al bij 5 graden C verwerkt worden, gewone lak heeft een hogere temperatuur nodig. De schepen worden gekeerd, en het grote schuren aan de binnenkant begint.
De leiding spuit de boten, of de bemanningen verft met de roller en kwast. Hiervoor gebruiken we een gewone Alkydlak. Minimum temperatuur 14 graden en droog weer, want we staan buiten.

Om te voorkomen dat de verf dof uitslaat door de vochtigheid van de lucht moet er voor 13.00 u geverfd zijn.

Eerst de binnenkant grijs ongeveer 1 liter per schip tezamen met het oranje boeisel en als laatste de groene biezen. We plakken alles netjes af om een strak resultaat te krijgen.
De boten blijven dan minimaal twee weken staan om goed te drogen en als het koud is hebben we dus dikke pech.

Dan worden de masten weer op de schepen gezet, het tuigen doen we op de wal omdat het sneller en beter gaat.

Afhankelijk van de hellingdagen op de jachthaven, gaan we boten weer te water laten. We proberen er in april voordat de haven gaat hellingen er al weer in te liggen. Als de boten opgehesen zijn plaatsen we direct de roeren/zwaarden en borgen die. Als we dat vergeten hebben we dikke problemen om de roeren er in het water op te krijgen.

Overzicht onderhoudsplanning Lelievletten
Oktober
November
Houtwerk halen, schuren en verven (2 werkdagen)
December
Boten eruit, schoonmaken en onderzijde verven ( 3 werkdagen), houtwerk en tuig blijft op de haven
Januari
Houtwerk terugbrengen naar haven, masten blijven achter. Lopend en staand want naar het groepshuis.
Februari
Maart/April
Boten schuren (2 werkdagen) en schilderen (3 werkdagen) Vaarklaar maken en tewaterlating (1 werkdag)