Scouting Wesselgroep
Vlaardingen

Bezoek adres
Broekpolderweg 249c
3138 HA Vlaardingen

Klik hier voor een uitgebreide route omschrijving

Boten Kennis => Omgeslagen Lelievlet Omkeren


Is de boot omgeslagen en lig je in het water, dan tel je eerst alle koppen.
Zijn alle mensen uit de boot? Is iedereen bij bewustzijn?
Als er iemand ontbreekt, zorg dan dat die missende persoon gevonden wordt. Laat één iemand zoeken en zorg dat je zo zelf het overzicht houdt.

Als iedereen aanwezig is en er geen verwondingen zijn, dan ga je proberen je vlet weer goed te draaien.

Terugdraaien

Is de vlet helemaal doorgeslagen en ligt hij ondersteboven, dan is het de bedoeling dat hij eerst horizontaal komt te liggen.

Dit kan je doen door met je bemanning aan één kant van de vlet te gaan hangen en zo de vlet recht te trekken. Hierbij kan je gebruik maken van je skeg om het makkelijker te maken.

Met het terugdraaien van je vlet moet je opletten dat je de vlet niet te ver doordraait. Het makkelijkste is om je vlet zover door te draaien dat je mast horizontaal komt te liggen. Op deze manier kan je eenvoudig je zeilen los halen en ze strijken.

Draai je de vlet in één keer weer recht, dan is je vlet zeer instabiel en heb je kans dat deze door een klein beetje wind weer omligt, mogelijk bovenop je verkenners. Dit kan dus gevaarlijke situaties opleveren.

Nog een voordeel van het strijken van je zeilen, terwijl de vlet horizontaal ligt, is dat je geen last heb van al het water dat op je zeilen komt te liggen. Met je zeilen gestreken is het makkelijker om je vlet naar normale positie door te draaien.

Zorg er bij het strijken wel voor dat er iemand aan de vlet blijft hangen om hem horizontaal te houden. Zijn alle zeilen gestreken, doe dan ook het zwaard helemaal in. Daar kan je dan op staan als je de vlet verder door draait. Al is het in de meeste gevallen is dit niet persé nodig als je de zeilen al hebt gestreken.

Hozen

Als je vlet weer normaal ligt, moet je niet meteen allemaal aan boord stappen,zoals op de foto. Want dan loopt hij alleen maar verder vol met water. Nu is het belangrijk dat je de vlet gaat leeghozen. Zorg dat je zwaardkast zo veel mogelijk is afgedicht, zodat hier geen water door naar binnen kan blijven stromen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een oude lap of een kledingstuk voor.

Rest alleen nog heel hard hozen om je vlet leeg te krijgen. Als er geen water meer uit de zwaardkast komt, kan je rustiger verder hozen.

Het is handig om je vlet stabiel te houden tijdens het hozen. Hiervoor kan je iemand achter de vlet laten zwemmen en de vlet stabiel laten houden. Let hierbij wel op dat de zwemmer niet aan de vlet gaat hangen, want dan komt er juist weer water in.


Tips

Nog een paar tips om te voorkomen dat je al je spullen kwijt raakt als je vlet omslaat:
- Let er altijd op dat al je spullen die weg kunnen drijven geborgd zijn.
- Zorg dat je anker aangeslagen ligt, en los op je voordek. Als je dan omslaat, zal je anker zinken en je vlet niet eindeloos blijven ronddrijven.
- Zorg dat je landvasten goed vast zitten.
- Zorg dat je roer altijd geborgd is.

Het is ook aan te raden om verkenners te laten wennen aan het omslaan met een vlet. Door het gecontroleerd te doen, kunnen ze leren wat er allemaal gebeurd als een vlet omslaat. Ga bijvoorbeeld op zomerkamp een middag omslaan met de vletten. Maar let hierbij altijd goed op dat er geen ongelukken kunnen ontstaan!

Omslaan voorkomen

Wil je niet omslaan tijdens het zeilen en daar ook geen risico op lopen, maar wel lekker zeilen? Stel jezelf dan van tevoren de vraag : “wat kan ik doen om omslaan te voorkomen?”.

Hier zijn een paar simpele regels voor:
- Als je water schept, laat je zeilen dan vieren en/of loef op
- Zorg dat het gewicht in je boot goed is verdeeld.
- Zorg dat er gehoosd wordt, zodra er water boven de vlonders komt.
- Zorg dat je grootschoot helemaal vrij is en nergens achter kan blijven haken.

Natuurlijk is het altijd van belang dat je gaat zeilen met genoeg ervaren mensen en dat je de situatie op het water, in de boot en in de lucht goed inschat. Zo kom je niet voor rare verassingen te staan en is de kans op omslaan erg klein.

Deze tekst is tot stand gekomen mede dankzij Thamanece. Hij heeft de basis voor de tekst en de foto’s geleverd.

Bron: www.waterscouting.com