Scouting Wesselgroep
Vlaardingen

Bezoek adres
Broekpolderweg 249c
3138 HA Vlaardingen

Klik hier voor een uitgebreide route omschrijving

Boten kennis => Modelvlet

Je ziet ze wel eens staan: modelvletten. Veel scoutinggroepen gebruiken een modelvlet om de theorielessen wat duidelijker te maken, als cadeau, of gewoon om neer te zetten.Vaak probeert iemand zelf een modelvlet te bouwen, maar dat blijkt niet altijd even makkelijk. Hieronder staat daarom een bouwbeschrijving voor een modelvlet. Met een beetje handigheid en de onderstaande tekst en foto's zou het moeten lukken. Succes met bouwen!

De modelvlet is van verschillende materialen te bouwen. Het makkelijkste is hout van 0,8 of 1 mm dik, te krijgen in modelbouwzaken.

Metaal is een andere mogelijkheid, echter heeft lang niet iedereen daar de ervaring dan wel technische middelen voor. Er zijn bijvoorbeeld mensen die van zink of messing een vlet in elkaar hebben gesoldeerd. Staal kan ook gelast worden, maar dun metaal is meer geschikt voor (hard-)solderen.

Dit is een radiografische bestuurde vlet, gemaakt van dunne zinkplaat schaal 1:10

Er is ook een bouwplaat van karton te krijgen voor de 'oude' lelievlet. Voor kinderen / mensen die niet zo handig zijn, is dit een leuke manier om een modelvletje te maken. Waarschijnlijk wordt de 1 op 10 uitvoering, waarvan hier de tekeningen te downloaden zijn. Hiervoor is bij de Scout ShopScouting een bouwplaat van een vlet voor papier / karton verkrijgbaar. Dit is echter weinig duurzaam.

Van de 1 op 10 uitvoering, zijn er exemplaren gebouwd van 2mm staal. Hiervan zal geen verdere bouwbeschrijving verschijnen, aangezien er wel enige laservaring nodig is om deze te bouwen. Iemand die de beschikking heeft over dit soort lasapparatuur en hiermee om kan gaan, kan ook zonder bouwbeschrijving een model maken. Eén tip: als je eerst een houten model maakt kun je aan de hand daarvan de metalen onderdelen in vorm buigen, en dat maakt het bouwen veel gemakkelijker.

Wat heb je nodig

•Wat heb je nodig voor de 1 op 10 modelvlet van hout:
- Tekeningen; Om te beginnen heb je natuurlijk de tekeningen nodig. Er is een A4, een A3, en een A1 versie beschikbaar als pdf bestand.
- Hout: 1 of 2 stukken 0,8 of 1 mm triplex van 25 x 100 cm;
- Sterk / scherp stanleymes: er is redelijk wat kracht nodig om te snijden, bezuinig daarom niet op een goed in de hand liggend mes. Een goed mes maakt de kans op ongelukjes kleiner;
- Een werkblad: bijvoorbeeld een stuk glad hout op de eettafel of een bureau. Natuurlijk zorg je wel voor bescherming van de ondergrond door te werken op een stuk karton o.i.d.
- Goede verlichting: met een bureaulamp kun je het werkstuk goed verlichten en zíen wat je doet;
- Lijmklemmen: om het triplex vast te zetten op je werkblad tijdens het snijden, zodat je met twee handen kunt snijden;
- Tape: een rol schilderstape om de onderdelen te fixeren tijdens het lijmen;
- Lijm: twee componenten (epoxy) lijm, uit een 'dubbele spuit' van de bouwmarkt of - goedkoper - twee losse flesjes bij de modelbouwwinkel;
- Eventueel een bandschuurmachine (zie bouwbeschrijving)

En een beetje handigheid! Bedenk goed wat je hebt geleerd op de kleuterschool: nooit naar je vingers toe snijden. Zelfs niet al zou het mes er 10 cm naast gaan; als je uitschiet als je hout aan het snijden bent, schiet je echt een stuk door. Let dus goed op en vraag zonodig hulp van iemand die ervarener is om je even te helpen.

Bouwbeschrijving

Knip of snij de onderdelen uit de tekeningen en plak de huidgangen aan elkaar. Dit samenvoegen moet heel nauwkeurig, omdat als één deel niet helemaal klopt, de boot een heel andere vorm zal krijgen dan de bedoeling is. Leg de tekeningen op het hout zoals in de 'nest' tekening, zodat je met zo weinig mogelijk hout toe kan.

Trek ze heel nauwkeurig over met een (vul-)potlood. Zet bij de huidgangen ook de streepjes erop die de positie van het voor- en achterschot aangeven en zet bij het voor- en achterschot ook de middenlijn erop.

Zet het triplex vast op het werkblad, en snij vervolgens alle delen uit. Dit kan op diverse manieren; er zijn minimaal twee messneden nodig om volledig door het hout te snijden. De eerste keer snij je met weinig kracht precies op de lijn, en de tweede keer snij je volledig door het hout. Een andere manier is om iets buiten de lijnen te snijden en daarna met een bandschuurmachine tot de lijn te schuren. Dit kun je ook met de bak- en stuurboordkant tegelijk doen om perfect symmetrisch te werken. Zet hiervoor de bandschuurmachine met een lijmklem vast op een werkbank / werkblad.

Met wat gewichten kun je de boel goed vlak houden tijdens het lijmen...

Als alle onderdelen uitgesneden zijn, kan het lijmen beginnen. Begin met de bodem bakboord en stuurboord. Leg deze met de binnenkant naar beneden en de achterkant tegen elkaar (zie bovenstaande foto) en plak de bodem met tape aan elkaar. Keer de bodem om en lijm de twee delen aan elkaar over de lengte waar deze goed tegen elkaar aanliggen.

Laat de lijm drogen (als deze droog genoeg is kun je het niet meer induwen en plakt deze niet meer) en breng daarna de delen naar elkaar toe door met tape de delen strak tegen elkaar aan te plakken. Door de tape over de hele lengte van de naad te plakken voorkom je dat de lijm tussen de naad uitloopt en wordt de naad strakker. De tape kun je na droging van de lijm makkelijk lostrekken.

De schotten zijn hier pas aangebracht, nadat de zijkanten gelijmd waren. Hierdoor was wat kunst en vliegwerk nodig om deze er mooi in te krijgen. Achter / naast de boot staan de lijmpotjes die gebruikt zijn.

Nu de hele bodem aan elkaar gelijmd is, kun je de schotten in de boot lijmen. Doe dit met slechts een paar druppels lijm, want je kunt nog lastig bepalen hoe schuin deze moeten komen te staan. Met het plaatsen van de schotten zal je waarschijnlijk ter plaatse van de middennaad een stukje uit het schot weg moeten snijden. Dit vanwege de bult die de lijm heeft gevormd. De onderkant sluit dan goed aan op het vlak.

De kimplaten kunnen nu aangebracht worden. Dit doe je weer door met tape deze zo goed mogelijk te bevestigen en steeds een stukje te lijmen, drogen en een volgend stuk te tapen en lijmen. Soms kun je grote stukken tegelijk lijmen, soms maar een klein stukje.

Bij de punt van de boot kun je de kimplaten eventueel de laatste centimeters los laten als ze niet lekker op hun plaats komen; dan lijm je ze tegelijk met het boeisel in vorm. Als de kimplaten helemaal gelijmd zijn heeft de vlet nog een wat vreemde vorm, maar zodra het boeisel op zijn plaats zit komt dit helemaal goed.

Doordat het boeisel bevestigd wordt, is de tijd om de spiegel in te lijmen en het voor- en achterdek pas te maken. Het kan zijn dat de dekken in één keer passen, maar vaak moeten deze wat bijgesneden worden om er mooi in te passen. De dekken worden er pas ingelijmt na het boeisel, maar het kan waarschijnlijk geen kwaad om deze er eerder in te lijmen.

Het boeisel zal waarschijnlijk geen problemen geven met lijmen, en als het boeisel en de dekken vast zitten dan heb je al een vlet. Extra mooi kun je 'm maken door er ook nog een zwaardkast en mastkoker in te bouwen. Een roer maakt 'm helemaal af! Als je dat nog niet uitgeknutseld bent kun je van een dunne ronde (kunststof) staaf er nog stootranden op maken.

Een complete houten vlet (zonder zwaardkast e.d.), klaar voor de eerste grondlaag.

Schilderen is het makkelijkste te doen met een spuitbus. Eerst alles goed in de grondverf zetten en mooi glad maken (schuren, nog een keer grondverf). Dan goed laten drogen en netjes afplakken en spuiten in de gewenste kleuren. Neem ruim de tijd (een paar dagen) om de vlet te spuiten en te laten drogen.

Veel succes met je modelvlet!

Als je nog vragen hebt of ergens niet uitkomt, kun je die op het forum dit topic stellen.
Met dank aan Daniël Boekel, Waterscoutinggroep Victorie Heiloo.

Downloads

Model Lelievlet op A1 *.zip file PDF
Model Lelievlet op A3 *.zip file PDF
Model Lelievlet op A4 *.zip file PDF

Links

Topic modelvletbouw http://forum.waterscouting.com

Bron www.waterscouting.com